Lokasjonsbaserte sosiale nettverk, Hva er det? Hva er vitsen?

09/09/2010 § 3 kommentarer

Den siste hypen i sosiale medier er lokasjonsbaserte sosiale nettverk. Tjenester som Foursquare, Gowalla og Brightkite startet valsen, Google hang seg på med Latitude, som  nærmer seg feltet på en noe annen måte, og nå har Facebook lansert Places (enda ikke lansert i Norge, men det kommer). Men hva er disse tjenestene? Og hva er poenget?

Hva

Svaret ligger i navnet på tjenestetypen. Lokasjonsbaserte sosiale nettverk. Det er altså snakk om tjenester som lokaliserer deg geografisk (som oftest ved hjelp av gps-funksjonen i mobiltelefonen  din). Det finnes forskjellige tilnærmingsmåter; Foursquare, Gowalla og Brightkite lar deg «sjekke inn» på gitte lokasjoner, typisk kaféer, arbeidsplasser, puber, idrettsarenaer, kjøpesenter, men også hjem, parker, gater og i de mest ekstreme tilfellene, kontorer (om en lokasjon ikke finnes så kan du opprette den). Det gis også gjerne premier og lignende til de mest aktive, så det får et element av spill i seg. På Foursquare blir den som sjekker inn mest iløpet av 6 uker «mayor» (ordfører) av lokasjonen. På Gowalla kan du finne objekter som du kan samle på og legge fra deg på andre lokasjoner og du vinner pins når du når milepæler, f.eks. når du har postet 10 fotografier eller opprettet 3 lokasjoner. Og når du sjekker inn et nytt sted så får du et virtuelt stempel i det virtuelle passet ditt. Facebook Places fungerer også via innsjekk. Disse kan kanskje kalles «sjekk inn-tjenester?»

Google Latitude har en annen tilnærming. I stedet for å sjekke inn på lokasjoner så kan du la de du bestemmer få følge din lokasjon. Du kan selv velge om du vil at de som følger din lokasjon skal få nøyaktig lokasjon eller bli begrenset til f.eks. by.

Hvorfor?

Jeg var selv svært skeptisk til denne typen tjenester. Jeg så absolutt ingen nytteverdi eller noe gøy i de. Denne skepsisen kan bevitnes i kommentarfeltet til NRKbeta i saken Hvem, hva… og nå også hvor fra tidligere i år.

Skjønner fremdeles ikke helt hva jeg får ut av disse tjenestene. Skjønner at det for markedsførere kan være nyttig data, men for meg? Kunne kanskje vært interessant om flere av vennene mine var på slike tjenester og jeg kunne få beskjed om vi sjekket inn på samme sted samtidig, men utover det? Stiller meg tvilende til nytteverdien/underholdningsverdien inntil videre.

Jeg er fremdeles litt skeptisk, men har siden den gang begynt å bruke Gowalla aktivt (min profil). Jeg kan se at det kan være nyttig, men det krever at flere av vennene mine er aktiv. Per dags dato så er det 2-3 mennesker jeg kjenner AFK (Away From Keyboard) som bruker Gowalla, og de færreste bor i Bergen. Det hadde vært kjekt å se at en venn sitter på samme pub som meg, eller er i samme UiB-bygg som meg, men inntil videre så er Gowalla mest et spill for mitt vedkommende. Jeg samler stempler (steder jeg har sjekket inn), pins (mål jeg har nådd) og objekter og leder i anntal innsjekk på både Café Chaos og Sydneshaugen Skole. Jeg har holdt på aktivt siden rundt påske, så noe får jeg utav det. Nøyaktig hva er jeg ikke så sikker på.

Advertisements

Tagged: , , , , , , , , , ,

§ 3 Responses to Lokasjonsbaserte sosiale nettverk, Hva er det? Hva er vitsen?

  • Jeg driver også og prøver å finne ut av Gowalla, og har veldig lignende erfaringer. Noe må det jo være, tenker jeg! Men inntil flere virkelige venner er der, blir det ikke helt den erfaringen det er ment å skulle være, tror jeg.

    Jeg lurte i dag på om man kunne gjøre et DIKULT110-prosjekt i Gowalla. F.eks. lage en «Trip» for å promotere et eller annet – jeg lager en for UiB for å prøve det ut – eller kanskje heller en Trip for å sette igang tankeprosesser (en «Trip» for å besøke alle stedene du finner narkomane, tiggere og hjemløse i Bergen kunne kanskje vært en slags erfaringsbasert retorisk argumentasjon om en verden vi ofte prøver å unngå å tenke på? Hm) og på en eller annen måte bygge ut i sosiale nettverk rundt?

    Nei, jeg vet ikke helt. Men jeg er i hvert fall nysgjerrig på hva man KAN gjøre med Gowalla og lignende tjenester. Tror nok vi bare ser starten på det foreløpig.

    • Vegard Olsen sier:

      For meg er Gowalla mest et spill akkurat nå. Forsåvidt greit nok, men jeg vet ikke hvor lenge det vil være interessant nok til at jeg ser noen vits i å fortsette. Forhåpentligvis så ser Gowalla det samme og gjør små endringer. F.eks. så ville verdien av å bruke tjenesten økt betraktelig om man kunne «like» eller «ikke like» et sted, eller legge inn mer metadata og kommentarer. Om jeg da står i en ukjent by så kunne jeg ha søkt opp hotell i nærheten og sortert etter popularitet og pris. Det hadde vært glimrende.

  • […] my experiences considering I am still where Vegard, fellow student and blogger, is. It is fun to use, but its still very lonely. There aren't that many people using this, so checking […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

What’s this?

You are currently reading Lokasjonsbaserte sosiale nettverk, Hva er det? Hva er vitsen? at Vegard sin DIKULT110 blog.

meta

%d bloggers like this: