Det Akademiske Kvarter i sosiale medier
01/09/2010 § 4 kommentarer
Det Akademiske Kvarter er studentenes kulturhus i Bergen. Etter å ha vært under oppussing i lengre tid åpnet det igjen dørene i februar i år. Huset kalles Kvarteret på folkemunne.
I denne oppgaven skulle vi finne ut hvordan Kvarteret fremstår i sosiale medier. Altså hva som skrives om kvarteret i sosiale medier og eventuelt hva kvarteret selv skriver. Vi søkte etter «kvarteret», «#kvarteret» og «det akademiske kvarter» i flere tjenester og i flere av Googles søketjenester, samt Kvasirs søketjeneste. Dette er en kort oppsummering av hva vi fant.
Kvarteret har sin egen konto på Twitter. Den brukes hovedsaklig til å informere om kommende arrangementer, lite til ingen dialog med andre brukere. Et enkelt søk etter Kvarteret gir hovedsaklig treff på brukere som informerer om at de er på kvarteret eller som informerer om arrangementer på Kvarteret som de gleder seg til. Det finnes også en hashtag, #kvarteret, men den er lite brukt. Søk på «Det akademiske kvarter» gir ett treff, fra @kvarteret.
På Facebook har Kvarteret en egen side med over 2600 «likes». Siden brukes hovedsaklig av kvarteret til å informere om arrangementer og muligheter ved kvarteret, samt andre studentorganisasjoner og band som informerer om sine arrangement og konserter på veggen til Kvarteret. Et søk på OpenBook etter «kvarteret» gir endel treff, hovedsaklig personer som informerer om at de er på eller skal på Kvarteret, samt band, organisasjoner og Kvarteret selv som informerer om arrangement.
Blogger
Ved å bruke Google Blog Search og ved å definere «site:wordpress.com» (og tilsvarende for andre bloggtjenester) så fant vi mange som blogget om kvarteret. De aller fleste treffene var på typiske dagbokblogger hvor bloggeren skrev at de hadde vært eller skulle på Kvarteret. Et treff skilte seg derimot ut.Bloggeren Thomas Anthun Nielsen skriver et blogginnlegg om toalettsituasjonen under konserter på Kvarteret. Han er ikke imponert.
Problemet med Kvarteret er toalettmulighetene. For å gå på do må du nemlig gå ut av selve konsertlokalene og inn på toalettet. Og det er neimen ikke sikkert at du kommer inn igjen etterpå. Forrige gang jeg var på konsert der slapp jeg ikke inn igjen fordi det var fullt.
Posten er også første bloggtreff i sosiale medier-søket til Kvasir.
Konklusjon
Kvarteret er synlig i sosiale medier med profiler på både Facebook og Twitter, de har i tillegg en hjemmeside. Samtalen om kvarteret er i all hovedsak positiv, bortsett fra noen få negative bloggposter om toalettfasilitetene og «kvaliteten» på publikum. Kvarteret kunne kanskje vært mer aktiv og svart på den kritikken som finnes og i større grad profilere Facebook- og Twitter-profilene på hjemmesiden. Generelt så virker det ikke som om strategien er så bevisst, men Kvarteret fremstår uansett ikke på en dårlig måte i sosiale medier.
[…] Det akademiske kvarter i sosiale medier/ […]
I ettermiddag diskuterte og presenterte gruppen jeg var med på sosiale mediestrategier for Kvarteret i faget DIKULT 110.
Les mer her:
http://fhdikult110.wordpress.com/2010/09/03/sosiale-medierstrategi-for-kvarteret/
Så utrolig bra og oversiktlig analysert! Vi skulle også ha om «Det Akademiske Kvarter» men jeg var ganske blond på hvordan man kunne skrive fyldig og hadde i hovedsak bare mange screenshots. Det er jammen mye å lære ved å lese andre sine blogger! 🙂
Forøvrig så hadde jeg blitt kjempeglad hvis det var noen som tvitret om hva dagens middager er på Kvarteret. Wuhu!
Tusen takk!
Jeg likte din gjennomgang også, liker at du dokumenterer hvordan du går frem og hvordan du tenker underveis. Og den litt personlige stilen. 🙂